Liittokierros 2020

Työehdoista ja palkoista neuvotellaan nyt. Tehyn työehtosopimukset päättyvät pääosin 31.3.2020. Tehyn neuvottelutavoitteet on valmisteltu viime vuoden aikana ja Tehyn hallitus on vahvistanut tavoitteet loppusyksystä.

Työnantaja- ja työntekijäpuolen neuvottelutavoitteet ovat tyypillisesti eri suuntaisia. Työnantajat haluavat heikennyksiä ja työntekijät parannuksia. Molempien tavoitteita käsitellään lukuisissa neuvotteluissa. Osa tavoitteista ei etene neuvotteluissa, koska tavoitteita on paljon – puolin ja toisin.

Neuvottelut päättyvät, kun osapuolet saavuttavat neuvottelutuloksen. Neuvottelutulos on neuvottelupöydässä istuvien neuvottelijoiden näkemys siitä, mikä on paras mahdollinen saavutettavissa oleva kokonaisuus uudeksi työehtosopimukseksi. Neuvottelutulos on aina kompromissi. Varsinainen sopimus syntyy, kun Tehyn hallitus ja valtuusto päättävät hyväksyä neuvottelutuloksen. Edunvalvonta on jatkuva prosessi. Tärkeintä on edistää Tehyn jäsenten etua jokaisella neuvottelukierroksella.

Neuvottelujen kulkua pystyy tehokkaimmin seuraamaan Tehyn sivuilta ja sosiaalisen median kanavissa sekä neuvottelijoiden some-tilien kautta. Jos sinulla on kysyttävää neuvotteluista, nopein tapa saada vastaus on kääntyä työpaikallasi luottamusmiehen tai ammattiosastosi puoleen. Oman luottamusmiehesi tiedot löydät asiointipalvelusta kirjauduttuasi sisään jäsennumerollasi.

1.4.2020 lähtien

Yksityissektorin työehtosopimuksia on noudatettava jälkivaikutuksen perusteella.
Työehtosopimusten mukaiset määräykset ovat voimassa, kunnes yhteisesti todetaan neuvottelut uusista sopimuksista päättyneeksi tai joku sopijaosapuoli kirjallisesti ilmoittaa katsovansa neuvottelut päättyneeksi.

Mitä Tehy ja SuPer oikeasti esittivät

SuPer ja Tehy haluavat avata poikkeuksellisesti julkisuuteen yksityiskohtia neuvotteluista. Eilen keskiviikkona 18.3.2020 neuvottelimme Kuntatalolla. Neuvottelutauolla – jolloin siis neuvottelut eivät olleet käynnissä- SuPerin ja Tehyn neuvottelijat keskustelivat epävirallisesti ja LUOTTAMUKSELLA Kuntatyönantajien edustajien kanssa.

Lue koko uutinen Tehyn sivuilta klikkaamalla tätä.

Aina ajankohtaisen ja luotettavan tiedon neuvotteluista löydät Tehyn nettisivuilta osoitteesta ​www.tehy.fi/fi/liittokierros