Usein kysyttyä

Miksi kannattaa liittyä Tehyyn?

Liittoon kuuluvat voivat vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Tehyyn kuulun koska olemme alamme suurin, näkyvä, kuuluva ja vaikuttavin järjestö, joukossa on voimaa. Vain yhdessä Tehyläisinä toimien voimme vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen sekä työvoima- ja koulutuspolitiikkaan. Voimme yhteiskunnassa tuoda esille meille tärkeitä asioita ja näkökantoja.

Tehy tekee tutkimus- ja selvitystyötä sekä osallistuu lakien ja uudistusten valmisteluun, antaa lausuntoja ja ottaa kantaa. Esimerkiksi sote-uudistuksessa ja kuntien rakennemuutosasioissa.

Paikallisesti liiton tukema luottamusmiestoiminta on tärkeää, työsopimusten noudattaminen työttömyyskassan toiminta, potilasvakuutus ovat tärkeitä kuten myös liiton mahdollistamat jäsenedut.

Lisätietoja Tehyn sivuilta.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Miten vaihdan ammattiosastoa?
Mene Tehyn sivuille,ja Kirjaudu sisään omalla jäsennumerolla. Siirry kohtaan asiointipalvelu. https://www.tehy.fi/fi/verkkoasiointi Valitse pudotusvalikosta oikea ammattiosasto ja muista myös päivittää muut tietosi ajan tasalle.
Huom! Varmistus liittymisestä ammattiosastoon tulee pienellä viiveellä. Tarkista itse palkkakuitistasi, että jäsenmaksun perintä on käynnistynyt.

Mistä johtuu, että saan sähköpostia ammattiosasto 155:sta vaikka en enää kuulu tähän ammattiosastoon?

Poimimme sähköpostiedot suoraan Tehyn rekisteristä. Tehyn rekisterin mukaan olet siis edelleen ammattiosastomme jäsen.

Miten päivitän yhteystietoni, jos kotiosoite tms. muuttuu?
Mene tehyn sivuille ja kirjaudu jäsennumerosi avulla Tehyn jäsensivuille. Sieltä löytyy kohta ”jäsenpalvelut ja omat tiedot”, josta päivitys tapahtuu. Jos olet hukannut jäsenkorttisi / jäsennumerosi ota yhteyttä ammattiosaston jäsensihteeriin Jonna Koskirantaan tai Tehyn jäsenrekisteriin.

Olen kokoaikatyössä ja teen lisäksi lisä- tai sivutyötä, maksanko jäsenmaksua lisätyöstä?

Kyllä. Jäsenmaksu maksetaan veronalaisesta kokonaisansiosta.

Miten maksan opiskelijana jäsenmaksua?
Opiskelijajäsenyys on ensimmäistä sosiaali- ja terveysalan tutkintoa opiskelevalle täysin maksuton. Liity opiskelijajäseneksi heti, kun aloitat opiskelusi!

• Päätoiminen jatko-opiskelija on vapautettu jäsenmaksujen maksamisesta silloin, kun hän suorittaa sosiaali-, terveys-, tai kasvatusalan perustutkintoa (alan AMK- ja toisen asteen tutkinnot).

• Opintosi ovat päätoimisia, jos opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 4,5 osaamispistettä tai 3 opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti. Jos opintojen laajuutta ei ole mitoitettu osaamispisteinä tai opintoviikkoina, sinun on osallistuttava opetukseen tai työssäoppimiseen keskimäärin vähintään 25 tuntia viikossa. Viikkotunteihin ei lasketa mukaan kotitehtäviin menevää aikaa.

Opiskelun alku- ja loppupäivä ja oppilaitos sekä tutkinto on ilmoitettava jäsenrekisteriin heti opintojen alkaessa. Voit tehdä tämän asiointipalvelun kautta.

Miten pääsen mukaan ammattiosaston toimintaan?Ammattiosastomme etsii yhdysjäseniä alueemme toimipisteisiin. Yhdysjäsenen tehtävänä on toimia yhteyshenkilönä Tehyläisille omalla työpaikalla: esimerkiksi jakaa työpaikan ilmoitustauluille tiedotteita ammattiosaston tapahtumista ja opastaa uusia työntekijöitä sekä opiskelijoita liittymään Tehyyn. Ammattiosaston hallitus on aina yhdysjäsen tukena.