Taloudenhoitaja ja pääluottamusmies

TP- tes pääluottamusmies Sanna Virtala

1. Kuka olet ja missä työskentelet? Mikä on tehtäväsi ao: samme ja kuinka kauan olet ollut mukana ao toiminnassa?

Olen ammattiosastomme taloudenhoitaja Sanna Virtala, työskentelen Tikkurilassa Kielotien Mehiläisessä. Olen ollut mukana meidän ammattiosastomme toiminnassa 2000-luvun alkupuolelta. Luottamusmiehenä olen nyt viidettä kautta.

Toimin Sote ry TP- tes päätoimisena pääluottamusmiehenä. Tätä kautta kuulun konsernin yhteistoiminta- ja työhyvinvointiryhmiin.
Lisäksi olen eläkevakuutusyhtiömme Varman Vakuutettujen neuvottelukunnassa STTK:n mandaatilla.
Olen myös Tehyn valtuuston jäsen.

2. Miten päädyit mukaan ammattiosasto toimintaan ja mikä siinä erityisesti kiinnostaa?

Aikaisemmissa työpaikoissani en ollut mukana Tehyn aktiivitoimijana, mutta rivijäsenenä mielenkiinnolla seuraten tapahtumia. Mehiläiseen töihin tultuani minut valittiin puolivahingossa ammattiosastomme hallituksen varajäseneksi. Seuraavalle kaudella toimin varapuheenjohtajana ja sittemmin n. 15 vuotta puheenjohtajana. Nyt olen aloittelemassa uudessa pestissä 2021 lähtien ammattiosastomme taloudenhoitajana.

Ammattiosaston toiminta on äärimmäisen tärkeää. Koska olemme yksityissektorin ammattiosasto meillä ei ole suoraa neuvotteluoikeutta työnantajan kanssa. Ammattiosasto toimii linkkinä luottamusmiesten ja jäsenistön välillä ja tukee luottamusmiehiämme toimimaan tehtävissään. Ilman tätä yhteistyötä on edunvalvonnan toteutuminen hankalaa.

Tavoitteenani taloudenhoitajana on toteuttaa Tehyn linjauksia ammattiosastojen varojen käytöstä ammattiosaston toimintasuunnitelman mukaisesti.
Tämän lisäksi tavoitteeni luottamusmiehenä on saada mehiläisen henkilökunnan ääntä kuuluviin asioiden hoidossa ja tehdä yhteistyötä eri ammattiryhmien asiantuntijoiden ja työnantajan kanssa.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen kiinnostaa. Haluaisin myös Tehyn päätöksentekoon lisää yksityissektorin osaamista. Tällä hetkellä jäsenistä n. 20 % työskentelee yksityisellä ja Tehyn valtuuston päättäjistä vain 5 % on yksityiseltä sektorilta. Samoin uusmaalaisten osuus päättäjistä on aliedustettuna suhteessa työntekijöiden määrään Uudellamaalla.

3. Miksi mielestäsi on tärkeää kuulua liittoon ja miksi juuri Tehyyn?

Liittoon kuuluvat voivat vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Tehyyn kuulun koska olemme alamme suurin, näkyvä, kuuluva ja vaikuttavin järjestö, joukossa on voimaa. Vain yhdessä Tehyläisinä toimien voimme vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen sekä työvoima- ja koulutuspolitiikkaan. Voimme yhteiskunnassa tuoda esille meille tärkeitä asioita ja näkökantoja. Tehy tekee tutkimus- ja selvitystyötä sekä osallistuu lakien ja uudistusten valmisteluun, antaa lausuntoja ja ottaa kantaa. Esimerkiksi sote- ja maakuntauudistuksessa sekä kuntienrakennemuutosasioissa.

Tällä hetkellä suuret rakenteelliset muutokset ja koronaviruksen vaikutus näkyy kaikkialla.  Työelämässä kaikki ovat kovilla ja vaaditaan jaksamista, tällöin pieni työntekijä on todella yksin asioiden kanssa. Tehyyn kuulumalla voi vahvistaa omaa asemaa, turvata työn tekemisen ehtoja ja saada apua luottamusmieheltä. Me jäsenet olemme Tehy ja vaikutamme millaisista asioista ja miten Tehy neuvottelee.

Paikallisesti liiton tukema luottamusmiestoiminta on tärkeää, työsopimusten noudattaminen, työttömyyskassan toiminta, potilasvakuutus ovat tärkeitä kuten myös liiton mahdollistamat jäsenedut.

4. Mitä harrastat vapaa-aikanasi?

Harrastan lukemista, ammattiyhdistystoimintaa, käsitöitä eri muodoissa ja perheen kanssa olemista. Pidän myös pelien pelailemisesta ja kotini tursuaakin kirjoja, käsityötarvikkeita, pelikoneita, tietokoneita jne. Nautin myös luonnossa oleilusta, marjastuksesta ja sienestämisestä sekä olen intohimoinen kierrättäjä.